Communiceren en contentmarketing ook voor kleinere bedrijven

Kleine winkel

Ik ga enkele keren per jaar naar een mooie, kleine winkel. Enigszins gespecialiseerd. Je vindt er mooie planten, leuke potten en schalen, werkmateriaal, beeldjes en kleine ‘hebbedingetjes’. Onlangs vertelde de eigenares me een anekdote.

“Weet je” zei ze “Ik had net een dame op bezoek die totaal verwonderd was over het ruime aanbod”. Bovendien was ze blij verrast dat je voor ‘maar’ 25 euro ook hier die mooie planten kon kopen. “Had ik dat geweten…”

Communiceren?!

Een geanimeerd gesprek volgde over de voor haar ‘dure’ woorden marketing en communicatie. Ik vroeg haar of zij ook communiceerde over hun mooi en gevarieerd aanbod. En dat in verschillende prijsklassen.

Neen, dat deed ze niet. Allemaal te duur en ik vind er geen tijd voor. Hoe vaak hoorde ik dat reeds? 😊 Met mijn tegenargument dat communiceren, in welke vorm dan ook, wel belangrijk is als je ‘aanbod’ en ‘klant/doelgroep’ in contact wil brengen, was ze het wel eens.

Te duur!

“Maar adverteren kost erg veel”, was het 2de argument. Klopt antwoordde ik, adverteren kan duur zijn. Als je denkt aan reclame maken op TV, radio, in de krant of in ‘de boekskes’. Maar er zijn alternatieven. “Met een goed opgebouwde campagne voor een niet al te grote doelgroep en een ‘investering’ van enkele euro’s per dag, beweeg je al iets”. Ik zag haar twijfelen.

Waarover?

Nog helemaal overtuigd formuleerde zij haar volgende argument: “Waarover moet ik dan schrijven?”

“Maar, je kan over zoveel schrijven” was mijn antwoord:

  • Nieuwe producten en planten
  • Hoe bonsaiplanten verzorgen
  • Bonsai en verpotten
  • Bonsai voor beginners
  • Welke bomen zijn geschikt?
  • Toelichting bij de verschillende stijlen

En we zijn momenteel in een rustige periode. Dus je kan alvast enkele stukjes voorbereiden. “Eigenlijk wel” …

Communiceren en contentmarketing: ook voor kleinere bedrijven

Ik moedig iedereen aan om regelmatig het merk, naam of aanbod in de schijnwerpers te zetten.

De stappen hiervoor zijn:

  1. Kies een bepaalde doelgroep of richt je naar jouw bestaande klanten
  2. Denk na over hoe je hen kan ‘helpen’ of met welke informatie je hen een plezier doet
  3. Schrijf een tekst, denk na over een goede titel en gebruik minstens 1 goede foto of visual
  4. Vermijd schrijftaal! Tekst klaar? Laat hem door iemand anders nalezen en lees hem luidop. Klinkt het goed, dan posten of versturen
  5. Vergeet de contactgegevens niet
  6. Check even Google My Business. Is de informatie nog up to date?

Ook al ben je een starter, niet twijfelen. Gaandeweg verbeteren jouw teksten zodat meer (potentiële) klanten contact nemen en de omzet stijgt.

Gepubliceerd op 14/02/2020 door Marc Metten

Wil jij ook meer omzet?
Ik kan je hier bij helpen!

Contentmarketing = doelgericht communiceren met waardevolle informatie. Wij verzorgen de planning, coördineren de uitvoering, kijken naar de cijfers en geven advies.

CONTACTEER MIJ

Ontvang mijn inzichten rechtstreeks in je mailbox!

Marc Metten I  Elsbergweg 36 I 3520 Zonhoven

E marc@marc-eting.be
T +32 (0)471 311 498

BTW BE0500.978.769

Volg ‘MARC-eTING’ ook op