Er was eens een groot, gedurfd en dapper doel…

Groeiambitie

Big Hairy Audacious Goal (BHAG): deze ietwat vreemde term las ik in het boek Bouw een killer groeistrategie uit de Sprout Groeigids-reeks. Het komt erop neer dat je voor jezelf en voor je bedrijf een zeer ambitieuze doelstelling formuleert. Ja, het mag voor de langere termijn zijn: 10 tot 15 jaar.

Ellio – Speed pedelec

Een voorbeeld hiervan las ik in een artikel over het bedrijf Ellio:

Elk gezin een Ellio
In een ideale wereld is Ellio over vijf jaar dé Europese leider in de speed pedelec-markt. “Al spreken we niet graag over dit soort ambities, omdat we sterk focussen op onze kernopdracht: de manier waarop mensen pendelen veranderen. Dat gaat alleen met een steengoed product en dat is onze eerste prioriteit”, vertelt Jorrit Heidbuchel, co-founder van IntuEdrive Ellio. De ultieme droom van het Ellio-team? Dat er bij elk gezin over 10 jaar een speed pedelec staat. “Waarom ook met de auto reizen als je je gemakkelijker én milieuvriendelijker kan verplaatsen met de Ellio? En dan te denken aan de tijd die je bespaart. De Ellio tot een volwaardig vervoersmiddel maken, dat is het plan”, klinkt het nog.

Bron: Made in Vlaams-Brabant – 7/2/2020 – https://bit.ly/377Y0wd)

Duidelijke doelstellingen

De 2 founders van dit bedrijf formuleerden het duidelijk:

  • Over 5 jaar: Europese leider
  • Over 10 jaar: een speed pedelec in ieder gezin
  • BHAG? Van de speed pedelec een volwaardig vervoermiddel maken.

Zulke doelstellingen zijn duidelijk én SMART*. Duidelijk voor zowel de founders, de medewerkers als voor de eventuele andere stakeholders. Hierdoor behoudt iedereen de focus, want op weg naar het einddoel stuiten ze ongetwijfeld op hindernissen en uitdagingen.

Marketingplan

Duidelijk doelstellingen formuleren is een eerste stap. Maar dan volgt de vraag: “En wat gaan we allemaal doen om dit te behalen?” Het antwoord schuilt in een duidelijk marketingplan, dat deel uitmaakt van je businessplan. Opgelet, een marketing- en communicatieplan schud je niet zomaar uit je mouw, maar is een neerslag van een diepgaande analyse van zowel de interne als de externe stand van zaken. Ook de diverse systemen en applicaties die door de medewerkers gebruikt worden, worden erin opgenomen.

De uitkomst van deze inspanningen is een overzicht waarin we per maand de diverse communicatieactiviteiten toelichten. Items zoals budget, beoogd resultaat, KPI’s en taakverdeling maken er deel van uit.

Marsbevelen

De doelstellingen zijn nu duidelijk en het stappenplan is geformuleerd. Wat volgt is de uitvoering. Informeer je eigen medewerkers en eventuele externe partners goed en houd het volgende in de gaten:

  • Wat is de boodschap?
  • Wat is de doelstelling van de actie of activiteit?
  • Welke doelgroep benader je?Zijn de communicatiekanalen, tone of voice en het format afgestemd op de doelgroep?
  • Is de CTA (call to action) duidelijk? Weet de lezer welke stap hij of zij kan ondernemen?
  • Is de landingspagina in orde?
  • Hoe meet je het resultaat en hoe verloopt de opvolging?
  • Rapportering

Plannen en de realiteit

Uit ervaring weten we dat we soms plannen maken en deze vervolgens niet uitvoeren. Dit kan gebeuren door een tijdelijk gebrek aan middelen, door de actualiteit of door, je weet maar nooit, het coronavirus. Niet getreurd. Maar houd je BHAG in elk geval wel gezond.

Succes!

(*) SMART: specific – measurable – ambitious – realistic – timing

Gepubliceerd op 14/02/2020 door Marc Metten

Wil jij ook meer omzet?
Ik kan je hier bij helpen!

Contentmarketing = doelgericht communiceren met waardevolle informatie. Wij verzorgen de planning, coördineren de uitvoering, kijken naar de cijfers en geven advies.

CONTACTEER MIJ

Ontvang mijn inzichten rechtstreeks in je mailbox!

Marc Metten I  Elsbergweg 36 I 3520 Zonhoven

E marc@marc-eting.be
T +32 (0)471 311 498

BTW BE0500.978.769

Volg ‘MARC-eTING’ ook op