Marketingmanager, what’s in a name?

Enkele weken geleden op LinkedIn viel mijn blik op een vacature voor een marketingmanager. Als ondernemer ben ik niet in de running voor een fulltimejob in loondienst. Maar ik las toch met veel interesse het takenpakket:

  • Je hebt een creatieve achtergrond op het vlak van copywriting en contentcreatie.
  • Je hebt basic designskills. Basic betekent dat je met een huisstijlgids en aangeleverde designelementen een deftige digitale visual kunt creëren.
  • Je hebt algemene kennis op het vlak van digitale marketing. Algemeen betekent dat je het digitale communicatielandschap kent en opvolgt, en de best practices beheerst.

Voor iemand uit generatie X, die dus al meer dan een tijdje meedraait, was mijn eerste gedachte: maar een marketingmanager doet toch véél meer!?

Die vacaturetekst maakte voor mij nog maar eens duidelijk dat heel wat mensen niet precies weten wat een marketingmanager eigenlijk doet.

Is het trouwens nodig dat een marketingmanager een aantal praktische dingen – zoals visuals ontwerpen of commerciële teksten schrijven – zelf kan? Ik ken collega’s die zich in een of verschillende tools specialiseerden of een doorgedreven kennis hebben in een bepaald subdomein onder de grote paraplu van marketing en communicatie. En dat kan een meerwaarde zijn, maar een must is het volgens mij niet. Want een marketingmanager is boven alles iemand die helpt om businessdoelen te realiseren op een hoger niveau.

Freelance marketeer

Wanneer ik tijdens een gesprek vermeld dat ik freelance marketeer ben, knikken mensen enthousiast. Maar onmiddellijk volgt de vraag: “En wat doe je dan precies?”

Ik antwoord dan dat ik heel graag mijn schouders onder de ontwikkeling en opvolging van een marketingplan zet of een contentmarketingstrategie opstel. Wat niet betekent dat ik me louter tot de theorie beperk, integendeel. Maar alles van naadje tot draadje zelf uitvoeren, dat doe ik ook niet.

Marketing = doelen helpen bereiken

Marketing gaat véél verder dan mooie plaatjes schieten, een doordachte huisstijl ontwikkelen of promotie voeren op Facebook.
Marketing en communicatie zijn zeer belangrijk om de doelstellingen van een bedrijf of organisatie te verwezenlijken. En die doelstellingen zijn zelden of nooit dat er leuke berichtjes op sociale media geplaatst moeten worden. Wel dat er impact gecreëerd wordt bij de juiste doelgroep.

De rol van een marketeer

Het allerbelangrijkste voor een marketeer is dan ook om in overleg met de bedrijfsleider of -leiding de doelstellingen scherp te stellen en de termijn te bepalen waarin ze gerealiseerd moeten worden. Sommige doelstellingen kun je niet afvinken in 366 dagen. Voor een marketing- en communicatiestrategie denk je zowel op korte als lange termijn.

Maar alles begint uiteraard vanuit een grondige analyse. Ik analyseer de interne stand van zaken:

  • Wie zijn we en wat doen we goed?
  • Wat zijn onze sterktes en onze zwaktes? (SWOT-analyse)
  • Wat bieden we aan en waarom zou iemand dat bij ons kopen? Welke oplossingen reiken we aan?
  • Wie zijn onze huidige klanten en hoe gedragen zij zich? Is iedereen tevreden? Hebben we regelmatig contact met onze klanten?
  • Spenderen onze klanten hun volledige budget bij ons of zijn we een van de vele leveranciers?
  • Waar vinden we nieuwe klanten?
  • Kunnen we een bepaald assortiment van producten of diensten nog beter afstemmen op specifieke doelgroepen?
  • Hoe communiceren we? En voldoet die manier van communiceren nog?

Vervolgens analyseer ik de wereld rond het bedrijf:

  • Welke evoluties zijn er binnen de sector?
  • Kennen we onze concurrenten en zo ja, hoe schatten we hen in?
  • Zijn er alternatieven voor de oplossingen die we aanbieden?
  • Is samenwerken met partners een optie?

Een marketingplan als resultaat

Aan die grondige analyse kan ik vervolgens actiepunten koppelen. Welke opdrachten er zijn en wie ze zal uitvoeren staat in het marketingplan. Dat plan is een opsomming van verschillende activiteiten. Activiteiten die allemaal moeten leiden tot het behalen van de vooropgestelde doelen. Bijvoorbeeld:

  • een nieuwe website laten ontwikkelen of de huidige website grondig updaten
  • deelnemen aan een beurs of een opendeurdag of workshop organiseren
  • video’s laten maken die tonen hoe een product een oplossing biedt voor bepaalde problemen of die bewijzen dat er een kostenbesparing of efficiëntieverhoging is
  • een doelgerichte advertentiecampagne opzetten op Facebook, LinkedIn, Instagram of andere sociale media
  • een podcast opnemen
  • een videotestimonial opnemen waarin een klant toont welke successen behaald werden
  • een nieuwsbrief uitsturen, elke maand of elk kwartaal
  • de showroom of kantoren een opfrisbeurt geven

Met andere woorden: een lange lijst van zeer diverse opdrachten. Maar boven alles bepaal ik dus – vóór ik van start ga – wat een bedrijf wil bereiken, wie het wil bereiken, welk budget het daarin wil investeren en hoe het de resultaten gaat meten.
Opvolgen is natuurlijk ook een must. Ik moet bijsturen waar nodig. En ja, af en toe ergens de stekker uittrekken hoort erbij.

A marketeer with added value

Voor mij is een marketeer of marketingmanager – of hij nu freelance of in vast dienstverband werkt – dus véél meer dan iemand die de kennis en het talent heeft om de nieuwste designtools te gebruiken.

Een marketingmanager heeft een belangrijke verantwoordelijkheid en speelt onmiskenbaar een essentiële rol in het succes van een onderneming of organisatie. Maar dat kan ik helaas niet afleiden uit de meeste vacatures die ik zie verschijnen …

Gepubliceerd op 16/02/2020 door Marc Metten

Ben je op zoek naar een freelance marketingmanager?

Iemand die op basis van een grondige analyse en een doordacht marketingplan de doelstelling van je bedrijf helpt te realiseren? Neem dan zeker eens contact met mij op voor een kennismaking.

CONTACTEER MIJ

Ontvang mijn inzichten rechtstreeks in je mailbox!

Marc Metten I  Elsbergweg 36 I 3520 Zonhoven

E marc@marc-eting.be
T +32 (0)471 311 498

BTW BE0500.978.769

Volg ‘MARC-eTING’ ook op