Starten, groeien of heroriënteren?
Think smart before you start!

Van strategisch meerjarenplan tot een gedetailleerde maandplanning

De toekomst in een marketingplan

Een gedegen marketingplan opstellen doe je niet in een vingerknip. Als zaakvoerder heb je ongetwijfeld een toekomstvisie: “Waar wil ik over zoveel jaren staan?”.  Waar zie ik de product/markt fit en hoe bouw ik daarmee een rendabele onderneming?

Tenzij mensen en middelen onbeperkt zijn, denk je best even na over hoe ‘de reis’ te organiseren. Met andere woorden: een goed businessplan opstellen. Marketing, communicatie en verkoop zijn daarin belangrijke hoofdstukken.

Een marketingplan heeft drie niveaus:

  • Strategisch
  • Tactisch
  • Operationeel

Strategisch marketingplan

Hier bepaal je de richting waarin je de boeg van het schip zet. Dat is de richting, daar zie je toekomst.

Kijk daarbij op langere termijn. Best langer dan 5 jaar. Uiteraard noteer je enkele belangrijke tussentijdse milestones.

Tactisch plan

Het schip staat in de gewenste richting. Maar alvorens de uitdaging aan te vatten, zorg je best voor de juiste zeilen, uitrusting en bijhorend materiaal. Misschien een paar extra handen om mee te helpen?

Hier bepaal je de marketingmix:

  • Het aanbod en dus de oplossing die we aanreiken;
  • De communicatiekanalen;
  • Verkoopkanalen: eigen verkopers, resellers, showroom of e-commerce,…;
  • Touchpoints: website, sociale media, print,…;
  • Een applicatie om de salesfunnel op te zetten en te beheren;
  • Prospectie;
  • Communicatie, contentmarketing;

Operationeel

Het plan is duidelijk. Keuzes zijn gemaakt. Het schip is afgemeerd. Nu nog de wind in de zeilen laten.

Tijd voor concrete stappen. Wat doen we om het schip in beweging te krijgen en te houden?

Dit betekent concrete acties en activiteiten organiseren en communiceren. Best in detail uitgewerkt zodat iedereen weet wat er te doen staat. Doe dit voor de eerstvolgende 3 tot 12 maanden. Maak een overzichtelijk (jaar)plan met vermelding van streefdoelen en budget.

One man show?

Absoluut niet! Een marketingplan opstellen doe je niet alleen en best niet vanuit een ivoren toren.

Ben je starter? Zoek een klankbord. Extra advies en bemoedigende woorden zijn er nooit te veel.

Wil je verder groeien of heroriënteren, betrek jouw medewerkers en andere stakeholders erbij. Zonder hun inzet en support wordt het een zeer moeilijke reis.

Delegeren

Als kapitein houd je het schip in de goede richting. Worden de golven woelig dan sta jij vooraan. Maar goede matrozen zijn onontbeerlijk. Omring je daarom met een sterk en ambitieus team.

Matroos voor een korte vaart of langere reis. Als ervaren marketeer kom ik graag meehelpen. Vanaf dag 1 of tijdens een tussenstop. Samen te bepalen en steeds op maat van jouw schip, jouw plannen.

Graag een vrijblijvende babbel?

Contacteer me via marc@marc-eting.be of via 0471 311 498.

KMO-portefeuille

Het opstellen van een marketingplan (strategisch – tactisch – operationeel) wordt tot 30% door de KMO-portefeuille gesubsidieerd.
Zie voorwaarden.

Een marketingplan opstellen

Een marketingplan is een overzicht van alle activiteiten die je organiseert om de vooraf
bepaalde doelstellingen te realiseren.

Wil jij ook meer verkopen?
Een marketingplan maakt dit mogelijk.

Wij staan je graag met raad en daad bij het bepalen en realiseren van je marketingdoelstellingen.

CONTACTEER MIJ

Ontvang mijn inzichten rechtstreeks in je mailbox!

Marc Metten I  Elsbergweg 36 I 3520 Zonhoven

E marc@marc-eting.be
T +32 (0)471 311 498

BTW BE0500.978.769

Volg ‘MARC-eTING’ ook op