Stappenplan contentmarketing 2018-03-08T17:22:54+00:00

Contentmarketing is een marathon, geen sprint!

MIJN AANPAK I STAP 4
Starten met 
contentmarketing?
Stap voor stap!

Zoals eerder aangehaald: contentmarketing is een marathon, geen sprint. Eenmaal je beslist te starten met contentmarketing, dan vertrek je voor een lange en spannende reis! Ontdek hieronder de 6 stappen voor een succesvolle contentmarketing campagne.

Stappenplan contentmarketing

Stap 1: Missie, visie en doelstellingen
Stap 2: Doelgroep en persona bepalen
Stap 3: Buyer en customer journey
Stap 4: Contentcreatie
Stap 5: Contentformatie en communicatiekanalen
Stap 6: Starten, meten en bijsturen

Stap 1: Missie, visie en doelstellingen

Zoals steeds moet het voor je duidelijk zijn:

  • Welke missie en visie heeft mijn activiteit of bedrijf?
  • Welke doelstellingen wil ik halen op korte en langere termijn?

Stap 2: Doelgroep en persona

Eenmaal jouw aanbod van producten en/of diensten bepaald is, is het kiezen van de doelgroep(en) de volgende zeer belangrijk stap. Een ‘doelgroep’ is soms te uitgebreid en ga je best op zoek naar de verschillende persona binnen een doelgroep.

Stap 3: Buyer en customer journey

Vooraleer particulieren of bedrijven een aankoop doen, informeren zij zich. Ze gaan op zoek naar informatie, bekijken websites, zoeken op Facebook of elders naar referenties, vragen misschien al een document of proefpakket aan, komen eens kijken aan de etalage of in de zaak,…

Er zijn met andere woorden verscheidene ‘raakpunten’ met je bedrijf. Dit houdt in dat je ervoor moet zorgen dat er telkens aangepaste informatie beschikbaar is, zowel betreffende inhoud als formaat of vorm. Met andere woorden, ze zijn op zoek naar die 2 of die 3 leveranciers waarvan zij denken: “Die kan ons helpen!”

Ben jij een van de leveranciers, dan overleefde je in het kader van AIDA: attention – interest – desire – action, reeds 3 fases.

Concreet wil dit zeggen dat de potentiële klant (digitaal) voor je staat:

  • Ofwel heb je zijn e-mailadres of een aanvraag via de website
  • Ofwel staan ze bij jou in de zaak of winkel. Dit betekent dat de laatste rechte lijn van ‘conversie’ start om te eindigen met een aankoop (= action) door de klant. Afhankelijk van jouw dienst of product, stopt het proces hier niet. Net zoals de buyer journey (of ‘aankoopreis’) is de customer journey even belangrijk. Eenmaal de goederen of diensten geleverd, is het aangewezen om contact te houden en de klant tevreden te houden opdat hij ‘ambassadeur’ voor jouw zaak of activiteit wordt.

Stap 4: Contentcreatie

  • Je hebt duidelijke doelstellingen
  • Je producten of diensten zijn ‘top’
  • De doelgroep(en) en persona liggen vast
  • Waar en hoe de potentiële klant jou bedrijf kan contacteren, is gedefinieerd
  • Maar dan…. de content of inhoud: “Ik weet niet wat te vertellen ??!!”

Dit is het moment waar men af en toe afhaakt of waardoor het project vertraagt. Terwijl dat helemaal niet moet! Ook voor jou zijn deze bronnen met content of waardevolle informatie ongetwijfeld beschikbaar:

  • Je eigen kennis en ervaring die je zelf (of door een copywriter) kan neerschrijven
  • Kijk eens naar de informatie die reeds in het bedrijf aanwezig is
  • Vergeet de sector- of beroepsvereniging niet!
  • Ongetwijfeld hebben overheidsinstanties ook ‘iets te zeggen’: van gemeentelijk tot Europees niveau
  • Vraag even na bij de eigen leveranciers: hebben zij productfolders, video’s, technisch omschrijvingen, handleidingen, …
  • Tenslotte: ook de bestaande klanten zijn een bron van informatie!

Met andere woorden, alle redenen om de vervolgstappen te nemen!

Stap 5: Contentformaten en communicatiekanalen

Content komt in verschillende vormen en formaten. Hou daarbij zeer goed in de gaten waaraan de doelgroep de voorkeur aan geeft en op welk kanaal/kanalen ze aanwezig zijn.

Voorbeelden:

  1. Nieuwsberichten
  2. Artikelen
  3. Infographics
  4. Gebruiksaanwijzing
  5. Trainingsmateriaal
  6. White paper
  7. Webinar
  8. Podcast
  9. Interview

Communicatiekanalen: zowel online: Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, … als offline: magazine, artikels in de pers, folders, brochures, …

Stap 6: Starten, meten en bijsturen

Alles is duidelijk, dus publiceren via de gekozen kanalen. Start je met contentmarketing, adviseer ik de focus te leggen op 1 communicatiekanaal. Kies het meest geschikte kanaal en bouw daar een bestand op. Vergeet vooraf niet vast te leggen wat je wenst te bereiken en hoe je alles gaat meten:

  • Meer bezoekers op de website?
  • Langere tijd op de website?
  • Meer likes?
  • Meer aanvragen of downloads?
  • Inschrijvingen voor een cursus of aanmeldingen voor een nieuwsbrief

Vandaag zijn er diverse tools die je daarbij helpen:

  • Rapportering in Facebook
  • Google Analytics
  • Rapportering bij de e-mailtools

Ben je overtuigd van de kracht van contentmarketing maar weet niet goed hoe eraan te beginnen? MARC-eTING kan jou helpen! Neem contact voor een vrijblijvend (telefonisch) gesprek.

< Mijn aanpak I Stap 3
Wat is het doel van contentmarketing?

Mijn aanpak I Stap 5 >
Starten met contentmarketing?

< Mijn aanpak I Stap 3
Wat is het doel van contentmarketing?

Mijn aanpak I Stap 5 >
Starten met contentmarketing?

Wil jij ook meer omzet?
Ik kan je hier bij helpen!

Contentmarketing = doelgericht communiceren met waardevolle informatie. Wij verzorgen de planning, coördineren de uitvoering, kijken naar de cijfers en geven advies.

CONTACTEER MIJ

Ontvang mijn inzichten rechtstreeks in je mailbox!

Marc Metten I  Elsbergweg 36 I 3520 Zonhoven

E marc@marc-eting.be
T +32 (0)471 311 498

BTW BE0500.978.769

Volg ‘MARC-eTING’ ook op